marți, 2 iunie 2015

Interpretarea datelor statistice CNAS


Într-un comunicat de presă CNAS contrazice din nou medicii de familie cu privire la sistemul nefuncțional al cardului național de asigurări de sănătate.

Din cabinete medicii reclamă blocaje și funcționarea foarte greoaie a sistemului.

Din birouri conducerea CNAS acuză medicii de boicot, neagă absolut orice disfuncționalitate a sistemului informatic și pune "Reflectorul" pe Dr. Sandra Adalgiza Alexiu, medic de familie și vicepreședinte al Societății Naționale de Medicina Familiei.

Luni 2 iunie 2015 după ora 10:00 sistemele informatice ale Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate nu au răspuns pentru circa 30-45 de minute. Aceasta este o realitate ce poate fi dovedită prin log-urile aplicațiilor informatice în ciuda declarațiilor halucinante ale CNAS. Cel mai probabil a avut loc o actualizare a sistemului sau o restartare. În miezul zilei!

Sistemul Informatic Unic Integrat nu a permis conectarea pentru verificarea stării de asigurat și validarea serviciilor transmise în timp real.

Sistemul Informatic al Precripției Electronice nu a permis conectarea pentru validarea și transmiterea rețetelor electronice în timp real.

Platforma Informatica a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) nu funcționează ideal. Zilnic de la lansare există și erori de conectare, de înțeles într-o anumită măsură dată fiind dimensiunea sistemului. Atunci când un furnizor întâlnește un astfel de mesaj știe că trebuie să mai încerce o dată și eventual încă o dată și în final, de cele mai multe ori, merge. Uneori erorile continuă și după a doua și a treia încercare însă.

PIAS nu a fost concepută cu un sistem de avertizare pentru utilizatori astfel încât în perioadele de aglomerare, actualizări sau restartări să poată fi emise anunțuri de tipul "Vă rugăm lucrați offline, sistemul este indisponibil momentan" sau "până la ora 11". Din acest motiv și de frica invalidării serviciilor, nedecontării lor și a controalelor și penalizărilor, furnizorii tot încearcă să transmită în timp real activitatea. Iar mesajele de eroare și lipsă a conexiunii cu serverele continuă să apară, concluzia fiind - în mod real - că sistemul este blocat și nimic nu merge. Sub presiunea pacienților programați (în cabinetele medicilor de familie, ale medicilor din ambulatoriul de specialitate - policlinici, în spitale, laboratoare) și nerăbdători să își procure medicamentele (în farmacii), furnizorii încetează treptat după o perioadă de timp să mai încerce să folosească în timp real sistemul informatic și trec în modul offline. Serviciile sunt astfel înregistrate în calculator și urmează să fie transmise online către server ulterior, la scurt timp după ce acestea reîncep să accepte conexiuni.

Sistemul de lucru în mod offline există din anul 2013 de la introducerea rețetei electronice. În cazul unor blocaje sau opriri temporare ale serverelor - mereu neanunțate - medicii au știut că au la dispoziție circa 90 zile pentru a transmite ulterior rețetele electronice emise în mod offline.

Noutatea adusă de introducerea cardului de asigurat este aceea că transmiterea online către server a serviciilor emise în mod offline trebuie făcută în mod obligatoriu în maximum 72 de ore. Blocajele și indisponibilitatea frecventă a serverelor PIAS din luna mai a dus la invalidarea serviciilor care nu au mai putut fi transmite în termenul de 72 de ore. Acest lucru s-a întâmplat în special cu serviciile acordate în zilele de joi și vineri.

Este de înțeles deci de ce furnizorii sunt reticenți în a accepta și utiliza modul de lucru offline și de ce frecventele blocaje ale PIAS sunt reclamate energic către mass-media, singura capabilă să genereze răspunsuri și rezolvări rapide din partea CNAS. Medicii de familie doresc rezolvarea acestor probleme și funcționarea 99% din timp a PIAS pentru transmiterea în timp real, fără erori de conectare,

Cifrele oferite în comunicatul de presă CNAS nu reprezintă decât numărul obișnuit de servicii raportate în acel interval orar în fiecare zi, fără a preciza însă câte au fost transmise în timp real și câte au fost înregistrate în mod offline și apoi retransmise spre server în momentul în care acesta a devenit disponibil. Între orele 10 și 11, cu aproximație, sistemele informatice CNAS nu au permis conectarea și transmiterea în timp real. Serviciile au fost realizate însă transmiterea și validarea s-a realizat ulterior, când serverele au permis accest lucru. Acesta este adevărul, în ciuda abilităților CNAS de a-l îndoi și prezenta în alt mod.